Marzysz o pracy pośrednika nieruchomości?

W tym zawodzie niezbędna jest wiedza prawnicza, która pozwala ocenić ryzyko i opłacalność projektów, ale także umiejętności miękkie. To one pomogą ci pozyskać klientów oraz budować z nimi relacje. Jednak to, co przesądza o sukcesie, to ambicja i wytrwałość – pragnienie ciągłego rozwoju i gotowość na pokonywanie swoich słabości. O tym, jak zostać agentem nieruchomości opowiada Marta Baczewska-Golik, która od 7 lat prowadzi własną agencję.

Pierwsze kroki w świecie nieruchomości zależą od tego, jakie masz doświadczenie zawodowe. Jeżeli dopiero ukończyłeś studiach i nie masz żadnego doświadczenia, dobrze zdobyć je pracując dla kogoś innego. Podstawowa wiedza na temat nieruchomości oraz zdobyte kontakty ułatwią ci wejście na rynek z własną działalnością.

Fundamentem tej pracy jest bowiem budowanie sieci kontaktów oraz relacji z partnerami i klientami. Aby zdobyć wiedzę merytoryczną, wybierz biuro, które zapewnia pracownikom ciekawe szkolenia, lub skorzystaj z kursów proponowanych przez organizacje zrzeszające pośredników. Dzięki połączeniu pracy z nauką informacje zdobyte na kursie nie będą dla ciebie jedynie suchą wiedzą teoretyczną.

Zaczynając pracę w nieruchomościach, warto być świadomym, że można tu zarobić duże pieniądze, ale wynagrodzenie jest związane z efektywnością pracy i najczęściej opiera się na prowizji. Zdarzają się także inne formy rozliczenia – niewielka podstawa plus prowizja od zrealizowanych transakcji. W tym wypadku jednak prowizja jest zwykle procentowo niższa niż w sytuacji, gdy pracownik nie może liczyć na stałą podstawę.

Dobrym pomysłem na rozwój jest również aktywność wokół branży nieruchomości – załóż podcast, fanpage na Facebooku, blog z artykułami, których nie musisz opierać na własnych doświadczeniach. Dodatkowa działalność pozwoli ci na zaistnienie w świadomości odbiorców. A może wykorzystaj home standing? Jeżeli robisz dobre zdjęcia, przygotowywanie nieruchomości do sprzedaży lub wynajmu umożliwi ci zbudowanie ciekawego portfolio.

Jeżeli dojrzejesz do tego, by pracować na własny rachunek, musisz być pewny, że usługi, które oferujesz, są na wysokim poziomie. Wykorzystuj nowe media do promocji nieruchomości i bądź elastyczny, jeżeli początkowo nie widać efektów pracy. Internet daje wiele możliwości rozwoju – za niewielkie pieniądze możesz pozycjonować swoje ogłoszenia, zwłaszcza lokalnie. Przy sprzedaży nieruchomości prywatnych korzystaj z Facebooka, przy komercyjnych – z LinkedIn.

Rzetelnie i efektywnie wykonywana praca po roku lub półtora powinna przynieść pierwsze owoce. Zaczną pojawiać się polecani przez zadowolonych klientów członkowie rodzin, przyjaciele, znajomi, którzy będą chcieli skorzystać z twojej pomocy przy sprzedaży nieruchomości. Rekomendacje dotychczasowych klientów pozwolą ci na złapanie oddechu, dzięki czemu mniej czasu będziesz musiał poświęcać na samodzielne wyszukiwanie ofert sprzedaży w internecie.

Dużym ułatwieniem dla świeżych pośredników jest początkowa specjalizacja, czyli skupienie się na konkretnym obszarze, jak dzielnica dużego miasta, lub jednym rodzaju nieruchomości. Budowanie marki to jedna z ważniejszych rzeczy, o której należy pamiętać, pracując na własny rachunek. A zdobywanie zaufania klientów jest długotrwałym procesem.

Osoby, które mają już doświadczenie w zawodzie, ale chcą założyć własną firmę, powinny zdobyć jak najwięcej umiejętności biznesowych – marketing online, sprzedaż, negocjacje, zarządzanie biznesem, umiejętności miękkie, reklama w mediach społecznościowych – mogą pomóc umocnić pozycję agenta nieruchomości, jednak są niezbędne w budowaniu pozycji właściciela agencji.

Bez względu na to, dla kogo pracujesz, twoim zadaniem jest pozyskiwanie klientów. W Polsce jest to stosunkowo łatwe, ponieważ pośrednik ma bezpośredni kontakt z osobami, które chcą sprzedać nieruchomość. Wystarczy przejrzeć prywatne ogłoszenia o sprzedaży lokali. Jak jednak przekonać sprzedającego, żeby skorzystał z naszych usług? Najtrudniejsze są pierwsze minuty rozmowy. Prawdopodobnie sprzedający odebrał już kilkanaście telefonów od innych pośredników nieruchomości i nie ma ochoty na kolejny.

W czasie rozmowy ze sprzedającym, której celem powinno być umówienie się na spotkanie, należy pamiętać o:

  • uczciwości – przyznaj, że dzwonisz z agencji i jesteś zainteresowany danym lokalem.
  • ciekawość – okaż zainteresowanie lokalem, jego historią, przywiązaniem klienta do tego miejsca. To pozwoli nawiązać kontakt ze sprzedającym i przedłużyć rozmowę, która nie skończy się odłożeniem słuchawki po wymianie kilku zdań.
  • cierpliwość – wszystkie formalności, jak propozycja spotkania czy podpisania umowy na pośrednictwo, zostaw na koniec.

Udało ci się umówić z klientem na spotkanie? Gratulacje! To połowa sukcesu. Teraz musisz zbudować z nim relację. Obejrzyj nieruchomość, zadawaj pytania, ale też słuchaj. Skup się na rzetelnej ocenie lokalu – jego plusach i minusach. Na spotkanie zabierz ze sobą umowę, aby klient mógł zapoznać się z jej treścią. Daj mu czas na jej przeczytanie i zadawanie pytań.

Umowa na wyłączne pośrednictwo to idealne rozwiązanie, które pozwoli ci na bezpieczną inwestycję w promocję nieruchomości. Po podpisaniu umowy twoim zadaniem będzie sprzedaż lokalu. Będziesz musiał nie tylko umieścić ogłoszenie, ale także je wypromować, a to kosztuje. Dzięki umowie na wyłączność będziesz mieć pewność, że zainwestowane pieniądze pracują tylko na twoją korzyść.

Pamiętaj, że na początku działalności trudno jest rezygnować z klientów, którzy nie zgadzają się na to, abyś był jedynym pośrednikiem zaangażowanym w sprzedaż nieruchomości. Z czasem jednak będziesz mógł wybierać tylko takich klientów, którzy zaakceptują twoje warunki współpracy.

Notka o autorze

Marta Baczewska-Golik

Podcasterka, włacicielka biura nieruchomości, inwestorka.

W branży od 2008 roku. W tym czasie obróciła nieruchomościami o wartości kilkudziesięciu milionów zł. Najem na doby robiła wtedy, kiedy jeszcze airbnb nie istniało, a booking wysyłał fax z potwierdzeniem rezerwacji 🙂 Bogaty wachlarz własnych i jej klientów doświadczeń dziś pozwala jej dostrzegać na rynku trendy, okazje i dobre inwestycje.

Pracowała na rynku w kryzysie i na tzw. górce. Wie dokładnie jak szybko i skutecznie sprzedawać nieruchomości niezależnie od sytuacji na rynku. Opanowała do perfekcji przygotowanie nieruchomości do sprzedaży i prowadzenie procesu sprzedaży tak, aby uzyskało wyższą cenę niż ofertowa.