Razem z Grzegorzem Tomiakiem rozwiewamy popularne wśród początkujących mity na temat flipowania.

Jeśli chcesz zacząć przygodę z inwestowaniem w nieruchomości po raz pierwszy, ale ciągle jeszcze się czaisz, być może wpadłeś w pułapkę wiary w trzy mocno rozpowszechnione mity na temat rynku nieruchomości. Obalamy je wspólnie z absolwentem naszego kursu “Pani na Włościach” i grupy mastermind, Grzegorzem Tomiakiem, który wspólnie z żoną Teresą, rozkręcił swoją firmę fliperską i zrealizował 9 projektów w zaledwie 1.5 roku!

Mit 1

Dzisiejszy rynek nieruchomości jest już tak zapchany, że nie ma miejsca na nowych inwestorów. Jest zbyt dużo osób, które już to robią.

Grzegorz: “Nie ma w tym momencie produktu, którego by nikt nie produkował! Oprócz totalnych nowinek, każdy produkt ma swojego producenta, więc można powiedzieć, że każdy rynek jest zajęty. Natomiast sposobem na to, aby odnieść sukces na danym rynku jest w jakiś sposób odróżnić się od naszych konkurentów. I podobnie jest, jeśli chodzi o inwestowanie w nieruchomości.”

Naszym zdaniem sekretem jest znalezienie NISZY na rynku. Aby odróżnić się i odnaleźć swoją niszę trzeba zobaczyć: Jak inni to robią? Co robią? I zobaczyć, czego brakuje? A to wymaga wytężonej pracy, rozeznania i zbadania rynku, na którym zamierzamy inwestować.

Jeśli patrzysz na ujemne strony inwestowania i boisz się konkurencji, być może nie zauważasz plusów rynku nieruchomości, takich jak:

  • Ogromny i zdywersyfikowany rynek. Jeśli chodzi o wartość transakcyjną, nie ma wielu rynków większych niż rynek nieruchomości. Mało tego, w porównaniu z innymi produktami i branżami, jest bardzo rozczłonkowany: jest ogromna liczba małych inwestorów i to powoduje, że nie ma takiej możliwości, żeby ktoś totalnie zdominował rynek w danym mieście czy w danym rejonie.
  • Łatwo dostępna wiedza. Grzegorz: “Bardzo łatwo jest pozyskać wiedzę o inwestowaniu na danym rynku. W przypadku inwestowania w nieruchomości, jest nas tak wielu i działamy na tak wielu rynkach, że dzielenie się wiedzą jest czymś pożądanym i normalnym. To nie jest temat tabu, pilnie strzeżona tajemnica, dostępna tylko nielicznym.

    To, co odróżnia moim zdaniem tą branżę od innych, to jest właśnie taka możliwość komunikowania się z bardzo szeroką grupą i naturalna chęć do wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Funkcjonuje networking, spotkania na żywo i w sieci, cały szereg wymiany wiedzy, grup tematycznych”.

  • Dobro pierwszej potrzeby. Nieruchomości są dobrem pierwszej potrzeby i w związku z tym popyt na najem / kupno był, jest i będzie. Oczywiście, rynek przechodzi przez fazy cyklu koniunkturalnego, ale nieruchomości nigdy nie “wyjdą z mody”, jak inne dobra, gadżety, itp.

Mit 2

Żeby zacząć inwestować w nieruchomości trzeba mieć dużo pieniędzy.  

“Istotą sukcesu nie są pieniądze, tylko wiedza”. – twierdzi Grzegorz. Nie jest tak, jak powszechnie mówi stereotyp, że inwestuje tylko ten, kto ma dużo pieniędzy. Oczywiście pieniądze w inwestowaniu w nieruchomości są potrzebne, ale jest cały szereg różnego rodzaju form wsparcia w tym zakresie, są kredyty hipoteczne, prywatni inwestorzy – więc stosunkowo łatwo jest wejść na rynek.

Zresztą nieruchomości to nie tylko flipowanie, jak w przypadku Grzegorza, ale też np. podnajem  (Zobacz wpis: Fakty i mity o podnajmie), deal sourcing, zarządzanie projektem czy zarządzanie najmem. Jeśli potrzebujesz pomysłu na biznes w nieruchomościach z małym kapitałem, pobierz nasz bezpłatny poradnik, który pokazuje 5 sposobów, jak ruszyć w nieruchomościach z niewielkim kapitałem. 

Mit 3

Brakuje możliwości do inwestowania na danym rynku.

Spotykamy się, podczas naszych warsztatów, spotkań i webinarów z takim stwierdzeniem, że na rynku brakuje możliwości do inwestowania.  Z opinii Grzegorza, który inwestuje na stosunkowo niewielkim rynku w Bielsko-Białej, jasno wynika, że w jego przypadku takich możliwości nie brakuje.

Bielsko-Biała to jest byłe miasto wojewódzkie, ale małe w stosunku do tych wielkich typu Warszawa, Gdańsk, Kraków, Katowice. Natomiast w związku z tym konkurencja ze strony innych inwestorów jest również mniejsza. Ponieważ, jeżeli odkryjemy, że na rynku jest 100 inwestorów to pytanie jest czy tych 100 inwestorów, to jest dużo czy to jest mało? To zawsze zależy od tego jak duży jest rynek.  

Wielkość rynku mierzymy ilością transakcji na danym rynku, na danej osi czasu. Wtedy dopiero, możemy powiedzieć, że 100 inwestorów to jest dużo bądź mało. Gdyby 100 inwestorów było w Warszawie, to byłoby mało, a gdyby 100 inwestorów było w Bielsko-Białej, to byłoby bardzo dużo. Więc musimy to na pewno odnosić do geografii regionu, na którym ci inwestorzy działają. Jeśli chcecie, zbadać czy wasz rynek jest przepełniony, to warto zerknąć w dane statystyczne odnośnie ilości transakcji i spróbować to sobie oszacować.

Chcesz postawić pierwsze kroki w nieruchomościach? Wraz z Grzegorzem przygotowałyśmy krótką listę wskazówek, co zrobić, żeby sprzedać i mieć zysk z danej inwestycji:

  1. Badaj rynek w czasie: inwestor musi wiedzieć, jakie są ceny na danym rynku mieszkań
  2. Śledź ceny materiałów: Inwestor musi wiedzieć, jakie są koszty remontu, aby ustalić, za ile kupić mieszkanie do remontu
  3. Naucz się szukać: Buduj odpowiednie relacje z pośrednikami czyli osobami, które tymi mieszkaniami dysponują
  4. Buduj swoją markę: Sprzedawaj poprzez osobistą ofertę (www, miejsce w sieci)
  5. Nieustanne zdobywaj wiedzę – inwestowanie w nieruchomości ma charakter interdyscyplinarny, to też prawo, finanse, projektowanie wnętrz, sam remont to wiedza na temat kaloryferów, elektryki a potem wiedza z zakresu sprzedaży, czy targowania.

Potrzebujesz kompleksowej wiedzy na temat inwestowania?

Wraz z Grzegorzem przygotowałyśmy Kurs Flipowania, czyli jak kupić, wyremontować i sprzedać nieruchomość z zyskiem.

 

Notka o autorkach

 

Marta Baczewska-Golik

Podcaster & Agent Nieruchomości

Marta Baczewska-Golik, przedsiębiorca, właścicielka agencji nieruchomości, autorka podcastu Ruszamy Nieruchomości. Pośredniczyła w transakcjach o wartości blisko 80 mln zł dzięki czemu zdobyła ogromną wiedzę i doświadczenie na temat rynku nieruchomości oraz aspektów prawnych.

Pracowała na rynku w kryzysie i na tzw. górce. Wie dokładnie jak szybko i skutecznie sprzedawać nieruchomości niezależnie od sytuacji na rynku. Opanowała do perfekcji przygotowanie nieruchomości do sprzedaży i prowadzenie procesu sprzedaży tak, aby uzyskało wyższą cenę niż ofertowa.

Z powodzeniem podnajmowała i zarządzała apartamentami w Sopocie o wartości 8 mln zł. Jest mistrzem w układaniu biznesu tak, aby móc pozwolić sobie na długie wakacje, podróże, oraz czas dla najbliższych. Zawsze dąży do sytuacji WIN-WIN.

Sama inwestuje w grunty, wierzytelności i obecnie przygotowuje swoją pierwszą inwestycję deweloperską.

 

Marta Smith

Inwestuje w nieruchomości i jest właścicielką sieci hoteli w Walii. W ciągu zaledwie 5 lat udało jej się zbudować portfel nieruchomości w postaci 20 własnych domów na wynajem długoterminowy w UK oraz kilkunastu domów i mieszkań na najem krótkoterminowy w podnajmie.

Jest praktykiem rynku i już dziś gdyby chciała mogłaby spokojnie wieść życie rentierki. Jednak jej energia, chęć dzielenia się wiedzą i doświadczeniem oraz wpływanie pozytywnie na lokalną społeczność poprzez tworzenie nowych miejsc pracy są dla niej jak turbina, której nie może powstrzymać.

Często o sobie mówi, że zaczynając inwestować chciała uzyskać wymarzony dochód pasywny, by móc podróżować po świecie, a dzisiaj to coś znacznie więcej. Kocha inspirować innych do osiągania finansowej niezależności.